I Svalen har vi to medarbejdere, som har gennemført en musikpædagogisk uddannelse hos musikpædagog, komponist og forfatter Gitte Gregersen.
I forbindelse med arbejde med musik og bevægelse arbejder vi bl.a. med:
-
sange - f.eks. med fagter og rekvisitter
-
rim og remser - ofte med trommer/rasleæg eller bevægelse og rekvisitter
-
bevægelsessange - sanglege med rekvisitter, dans, fagter osv.
Sanglege er en god måde at lære ord og fagter på, og gennem bevægelse og leg lærer vi både os selv og vores krop at kende - og vi griner sammen, fordi vi har det sjovt.
Sprog: rytmen i musikken styrker opmærksomheden og skærper indlæringsprocessen. Ord og begreber læres bedst ved kobling af sanserne.
Motorik: Musik inspirerer til bevægelse, og bevægelse er baseret på følelsesmæssige oplevelser.
Socialt: Musik stimulerer god social kontakt og giver børnene et fællesskaber - også når musikken slutter.
Både børn og voksne har stor glæde af musik og bevægelse, og vi prøver på at bruge musik og bevægelse så ofte som muligt i vores hverdag. Det kan være i strukturerede aktiviteter, til samlinger eller spontant med såvel egne instrumenter og sang eller en højttaler med ud på legepladsen.