Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Pædagogiske værktøjer

Gode læringsmiljøer er afgørende for, at børn kan trives og dermed udvikle sig i de rammer, de møder dagligt. Et læringsmiljø kan være mange ting og er udtryk for alle de mangeartede muligheder, som vi kan give dem i forbindelse med f.eks.:

  • Leg
  • Mulighed for deltagelse i dagligdagens rutiner
  • Voksenstyrede aktiviteter
  • Spontane aktiviteter, der opstår i løbet af dagen

Med andre ord dækker betegnelsen læringsmiljø hele den pædagogiske praksis i Svalen for alle børnegrupper.

I Svalen arbejder vi med læring hele dagen, hvilket vil sige, at læring ikke "kun" finder sted i forbindelse med specifikke aktiviteter, men ud over hele dagen til såvel aktiviteter som daglige rutiner. Vi arbejder konstant med at udbygge vores læringsmiljøer, og vi følger hele tiden vores eksisterende børnegrupper og de interesser og behov, som er aktuelle. Læringsmiljøer skal være fleksible og tage udgangspunkt i såvel hverdagsrutiner som strukturerede aktiviteter, og de skal ligeledes tage udgangspunkt i barnets nærmeste udviklingszone, dvs. der, hvor det enkelte barn har de største muligheder for at udvikle sig. Der kan desuden være forskel på de enkelte børns behov i børnegrupperne, og disse følges tæt i det daglige arbejde i Svalen. 

Børn skal trives for at lære og udvikle sig, og derfor er trivsel og nærværd nøgleord for vores daglige pædagogiske arbejde i Svalen.